Veilig Sociaal Klimaat

  1. Doel en Visie

Sporten in een veilige omgeving zou voor iedereen vanzelfsprekend moeten zijn. Ongewenst of niet integer gedrag past niet binnen onze sport, niet binnen het voetbal en dus niet bij Helmond Sport.

Helmond Sport staat achter de initiatieven “Samen naar een Veilig Sociaal Klimaat”, afgekort VSK. Een landelijk programma dat is bedoeld om gewenst gedrag te bevorderen en ongewenst gedrag tegen te gaan. Het programma richt zich tot iedereen betrokken bij onze sport, het voetbal.

Helmond Sport wil continu blijven verbeteren en zo sportiviteit en respect binnen en rondom stadion De Braak bevorderen. De term VSK is abstract, maar het is sport-overstijgend, een verzamelnaam om te laten zien dat we met zijn allen ongewenst gedrag op elke plek tegen willen gaan. Heel Helmond Sport, en wij doen allemaal mee!

Helmond Sport creëert een inspirerende, uitdagende en veilige leer- en sportomgeving. Binnen deze omgeving leren wij onze spelers en medewerkers met vertrouwen hun eigen keuzes te maken en hierop te reflecteren, zowel binnen als buiten de lijnen van het veld. Dit realiseren we door het opbouwen van een relatie tussen spelers en staf gebaseerd op wederzijds vertrouwen, betrokkenheid en respect.

  1. Preventie Maatregelen

A. Agendering

Het beleidsdocument Veilig Sociaal Klimaat staat aan het begin van ieder seizoen en indien nodig gedurende het seizoen op de agenda en wordt doorgenomen met de Academy, directie en personeel. Het VSK kan worden aangepast indien noodzakelijk. Het beleid wordt verspreid en is van toepassing op de gehele organisatie.

B. VCP en training

De vertrouwenscontactpersoon (VCP) neemt minimaal een keer per jaar actief deel aan de door de KNVB over dit onderwerp georganiseerde bijeenkomst of een opleiding gevolgd en behaald bij NOC-NSF of een vergelijkbare opleiding.

C. VOG (Verklaring omtrent gedrag)

Aan het begin van het seizoen en indien van toepassing tijdens het seizoen wordt voor de medewerker en of vrijwilliger die bij Helmond sport in contact komt met kwetsbare groepen in overleg met de Hoofd Jeugd Opleiding een VOG aangevraagd. Hierbij wordt gescreend op 08 “personen” en 84 “belast zijn met de zorg voor minderjarigen”. Dit proces wordt gecontroleerd en gevolgd tot het moment dat de VOG succesvol is afgegeven en in bezit van Helmond Sport is.

Indien een VOG niet kan worden afgegeven wordt de persoon geweigerd en kan deze geen activiteiten voor Helmond Sport uitoefenen.

D. Gedragscode medewerkers Helmond Sport

  • Zorgt voor een veilige omgeving
  • Kent en handelt naar de richtlijnen en regels
  • Is zorgvuldig en oprecht bij het vermelden van ervaringen en spreekt mensen aan op hun gedrag
  • Is zich bewust van machtsongelijkheid en (soms) ook afhankelijkheid en misbruikt zijn positie nimmer
  • Accepteert en respecteert het privéleven van overige medewerkers en spelers.
  • Tast niemand in zijn waarde aan
  • Geweld, vechten en/of bedreigen is niet toegestaan
  • Is een voorbeeld voor anderen en onthoudt zich van gedragingen en uitlatingen waardoor de sport of de club in diskrediet wordt gebracht
  • Neemt of biedt geen gunsten, geschenken, diensten of vergoedingen aan
  • Ziet toe op naleving van regels en normen
  • Is open en alert op waarschuwingssignalen uit de club
  • Drinkt tijdens bijeenkomsten en wedstrijden met jeugd geen alcohol
  • Is op de hoogte van het 4-ogen principe bij de club
  • Onderschrijft het integriteitsbeleid van NOC*NSF
  • Iedere medewerker heeft een kennismakingsgesprek en neemt kennis van VSK .                                  

E. Voorlichting en communicatie

Aan het begin van ieder seizoen worden medewerkers, spelers en ouders mondeling en schriftelijk geïnformeerd over het Veilig Sociaal Klimaat van Helmond Sport.

De contactgegevens van de vertrouwenscontactpersoon zijn terug te vinden op https://www.helmondsport.nl/onze-club/organisatie/

  1. De Vertrouwenscontactpersoon (VCP)

De vertrouwenscontactpersoon is binnen Helmond Sport het aanspreekpunt voor eenieder die een vraag heeft over of te maken heeft gehad met ongewenst gedrag. De VCP biedt een luisterend oor, geeft raad en verwijst indien van toepassing naar de geschikte hulp.

Helmond Sport conformeert zich aan de meldplicht opgenomen in het tuchtreglement seksuele intimidatie (artikel 3) bij het Instituut Sportrechtspraak (ISR).

Wanneer kun je terecht?

Als je vragen hebt over de manier van omgaan met elkaar binnen de club dan ben je altijd welkom bij de VCP.
De vragen kunnen gaan over:

  • Pesten en gepest worden
  • Het gevoel dat je er vanwege huidskleur, geaardheid of seksuele voorkeur niet bij hoort
  • Grensoverschrijdend gedrag
  • Een vermoeden van grensoverschrijdend gedrag
  • Wanneer je je zorgen maakt over de wijze waarop wordt omgegaan met een pupil binnen de club
  • Wanneer je je afvraagt of gedrag van staf en leiding passend is
  • Iemand jou heeft beticht van ontoelaatbaar gedrag
  • Bij iedere andere vraag.

Hoe vertrouwelijk is de VCP?

Niets van wat besproken wordt met de VCP wordt gedeeld met een ander zonder jouw expliciete toestemming.

Sfeeracties? Graag! Maar wel volgens de regels

Helmond Sport is blij met de fanatieke aanhang die voor sfeeracties zorgt. De club verleent de organisatoren dan ook graag haar toestemming en medewerking. Maar om alles goed te laten verlopen, zijn er wel enkele regels waaraan moet worden voldaan.

  • Sfeeracties dienen minimaal 2 weken voorafgaand aan de wedstrijd te worden aangevraagd bij de SLO;
  • De verleende toestemming die via mail wordt bevestigd, dient getoond te worden bij het betreden van het stadion;
  • Fakkels en vuurwerk zijn nooit toegestaan in het stadion;
  • Afval dat achterblijft na een sfeeractie op het veld dient door de organisator te worden opgeruimd;
  • Gebruikte middelen dienen te voldoen aan de eisen gesteld in de Standaardvoorwaarden KNVB.
Vragen?

Spreekkoren

Voetbal is het mooiste als iedereen met respect behandeld wordt. Helmond Sport vindt dan ook elke discriminerende of elke andere vorm van kwetsende uitspraken op en rond de voetbalvelden weerzinwekkend en niet te tolereren.

Als een speler te maken krijgt met kwetsende spreekkoren, kan hij zowel bij de arbitrage als de club hier melding van maken bij de KNVB. Als door de aanhoudende spreekkoren de speler en/of arbiter niet meer in staat is te functioneren, kan de arbiter besluiten de wedstrijd stil te leggen. Clubs en arbitrage maken bij kwetsende spreekkoren melding bij de aanklager betaald voetbal.

Premium partners
Partners CED